marți, 9 februarie 2010

Cu doi ministri bihoreni, BIHORUL este de neinteles!-"gropile fac parte din peiasjul bihorean!"


Pentru soferii care merg spre Beius sau chiar mai departe, spre Stâna de Vale, drumul de la Oradea e un adevarat calvar. Pe o distanta de zeci de kilometri, masinile fac slalom printre gropi, iar conducatorii auto strâng din dinti, în speranta ca nu vor ramâne fara roti.

Drumul National (DN) 76 Oradea–Beius–Vascau este cea mai lunga artera rutiera din Bihor, care strabate judetul într-o diagonala Vest-Sud Est si este tranzitat zilnic de mii de masini. Tot de ordinul miilor sunt si gropile care-l brazdeaza. De diferite forme si marimi, adevarate cratere care sunt un real pericol pentru siguranta circulatiei pe drumurile publice, dar care nu par sa intereseze autoritatile. Le baga-n seama doar cei care-si risca viata si-si pun la bataie portofelul ori de câte ori trec pe-acolo si se aleg cu vreo stricaciune.

Traseu cu ghinion

Deloc încântat de starea drumului de la Oradea la Beius este si un oradean care a dorit sa petreaca un weekend linistit la Stâna de Vale. Omul n-a mai ajuns la destinatie pentru ca, taman înainte de Pocola, l-a lovit ghinionul. Desi era la volanul unei masini de teren, una dintre rotile care-au intrat într-o groapa a facut explozie. Din derapaj, a mai luat o groapa si cu roata din spate si, în loc de vacanta, s-a ales cu doua cauciucuri praf, masina numai buna de tractat si el cu nervii si cheltuiala. „Nu mai poti merge nicaieri în judetul acesta”, se plângea omul. „Daca pornesti la drum, trebuie sa te asiguri ca ai la tine cel putin patru roti de rezerva si suficienti bani pentru a acoperi o paguba de acest gen. Sunt oripilat de ce ne ofera drumurile nationale si judetene. Bine ca platim taxe”, spune oradeanul. „Ghimpele de Bihor” a pornit pe urmele ghinionistului si a gasit exact ce cauta. Pe drumul spre Beius sunt puzderie de gropi care, pe zi ce trece, devin tot mai adânci. Adevaratul chin al soferilor începe cu 6-7 km înainte de Pocola. Gropi de toate felurile – mici, medii sau uriase – îti taie calea tot la 20-30 de metri. Ca si cum soseaua ar fi fost bombardata de pâlcuri de asteroizi. Adâncimea „standard” este în jurul a 10-12 cm. Culmea, unele gropi s-au extins atât de mult, încât au ajuns la impresionanta lungime de cinci metri. Mai rau e ca multe dintre aceste cratere se afla chiar în curbe periculoase. Daca nu luam seama la chinul soferului de a-si feri masina de necazuri, pasagerii au si ei de suferit. Zgâltâielile si trepidatiile permanente pot scoate din sarite si cel mai calm om. Toate astea lasa însa reci autoritatile competente, în acest caz Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADNR).

Traiesc zilnic cu ele

În Pocola, gropilor le mai lipseste doar viza de flotant pentru a deveni parte de peisajului local. Ele exista pe toata lungimea drumului national ce strabate comuna de la un capat la altul. Ioan Mascas, primarul comunei, spune ca proiectul de modernizare a drumului Oradea–Deva exista pe hârtie de circa un an, dar lucrari efective nu se fac, fiindca nu sunt bani. „Asteptam si noi sa vedem care este situatia”, declara primarul. Sustinându-si superiorul, Ioan Fat Stanca (foto), secretarul primariei, spune ca plombari s-au mai facut pe unde a fost nevoie, dar s-a mai pus si pietris, dar l-a dus ploaia. Satenii s-au ales cu ce au facut din fonduri proprii. „Noi am asfaltat, acum vreo doi ani, toate strazile din comuna. Acolo nu sunt gropi”, sustine pocoleanul, care de groaza drumului rau a renuntat la masina si face naveta pe jos! Locuitorii din Pocola sunt si ei satui de santurile din mijlocul drumului. Mai înjura la marginea „drumului tarii”, dar altceva nu pot face.

Beiusul, orasul gropilor

La câtiva kilometri de Pocola, municipiul Beius nu face exceptie de la regula. În plin centru, gropile tind sa se transforme în cratere, iar drumul abia se mai vede de ele. Nici aici autoritatile nu pot face nimic. Domocos Adrian, primarul beiusenilor, spune ca, atâta vreme cât strada principala s-a aflat în custodia municipalitatii, a fost întretinuta. „Pâna în mai 2009, drumul a fost sub administratia noastra. Am plombat de câte ori a fost nevoie”, sustine primarul. Domocos spune ca, dupa predarea drumului catre CNADNR, din toamna lui 2009, nu s-a mai facut nimic. Dar municipalitatea nu a stat cu mâinile în sân. „În ultimele saptamâni, am transmis CNADNR-ului doua adrese cu privire la starea drumului. Înca nu am primit niciun raspuns. Stim ca drumul este deplorabil, dar nu putem decât sa asteptam un raspuns”, conchide primarul.

De la 4 roti la 2

Nemultumiti sunt si beiusenii de rând. Miron V. se loveste zilnic de gropile din orasul sau, ridicat la rang de municipiu. Satul sa dea bani aiurea, omul a ales o varianta mai simpla si mai putin costisitoare. „Am renuntat si la carnet, si la masina, iar acum am trecut la transportul pe doua roti”. „Este rau ca am ajuns în situatia asta. Nu intereseaza pe nimeni situatia noastra. Oamenii din Beius care au treaba la Oradea prefera sa mearga cu piratii-taxi ca pot scoate bani din buzunar pentru repararea masinilor. Daca ar fi dupa mine, drumul asta l-as face ca în Neckermann”, zice si F.B. „Eu cred ca aceasta chestiune a gropilor tine de bani si de cum se învârt fondurile în jurul lor. Daca încep sa povestesc, mi-ar trebui vreo doua saptamâni sa spun întreaga istorie a drumului din Beius. Tin minte ca primul asfalt a fost pus prin ’53, când au venit rusii si au exploatat uraniul de la Baita. De-atunci, multe s-au întâmplat, si se vede ca nu-s lucruri bune”, povesteste un beiusean de vârsta a treia.

„Noi facem si dregem

Ioan Corneliu Piturca, seful sectiei oradene CNADN, are o viziune diferita. „Ce facem noi este legat de întretinere si reparatii”, spune Piturca. Acesta sustine ca proiectul de reabilitare a tronsonului Deva–Oradea e la mâna autoritatii centrale si a ministerului de resort. La nivel local, se aplica peticirea drumurilor si „întretinerea” gropilor. „Cunoastem situatia din judet. Noi nu putem decât sa monitorizam gropile. Avem în vedere, în permanenta, gropile cele mai mari. Folosim material de cariera. La primavara, vom continua monitorizarea”, zice Piturca. Seful CNADNR Bihor recunoaste ca peticirea nu are viata lunga, dar spune ca, decât sa nu faca nimic, e bine si atât.

Asadar, nimeni nu este vinovat pentru starea jalnica a drumurilor din Bihor, nimeni în afara de vremea rea. Ce-ar fi daca si proprietarii de masini ar invoca, drept scuza pentru ca nu-si platesc taxele si impozitele, tot vremea nefavorabila sau... vremurile.

Laura Voicu GHIMPELE DE BIHOR

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu